#46
Recent, un discurs al șefei de promoție a unui liceu din Ineu a devenit viral, generând dezbateri aprinse în rândul profesorilor, elevilor și părinților. Tânăra a criticat dur sistemul educațional românesc, afirmând că „școala m-a învățat să mint”.
Această declarație a stârnit atât aplauze, cât și controverse.
Deși are dreptate în esență, realitatea este mult mai nuanțată.
Pe de o parte, discursul tinerei evidențiază probleme reale din sistemul educațional:
- rigiditatea,
- lipsa de stimulare a creativității și
- conformismul
Este adevărat că, adesea, elevii se simt constrânși să se conformeze unor standarde care nu le permit să își exprime autenticitatea sau să gândească critic.
Această situație poate duce la frustrare și dezamăgire.
Pe de altă parte, nu trebuie să ignorăm aspectele pozitive și complexitatea sistemului educațional.
În primul rând, existența profesorilor dedicați, care își pun sufletul în munca lor, nu poate fi trecută cu vederea. Acești dascăli au un impact semnificativ asupra formării elevilor, oferindu-le nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral.
În al doilea rând, performanțele academice ale elevei demonstrează că, în ciuda imperfecțiunilor sistemului, există un cadru în care elevii pot excela. Acest lucru sugerează că școala, deși imperfectă, oferă totuși oportunități valoroase pentru dezvoltare și succes.
Ca și contraargument a ceea ce declară din Ineu las aici și perspectiva lui Steve Jobs asupra creativității și învățării. Jobs spunea: „creativitatea înseamnă să faci legătura între lucruri. Când îi întrebi pe oamenii creativi cum le-a venit ideea să facă ceva, aceștia se simt un pic jenați, pentru că ei de fapt nu au făcut ceva, ci au văzut ceva ce alții au trecut cu vederea.” Cu alte cuvinte, creativitatea și inovația apar din capacitatea de a conecta experiențe diverse și aparent neconectate.
Acest lucru sugerează că experiențele trăite în școală, chiar și cele care par nefolositoare sau frustrante, pot contribui la dezvoltarea creativității și gândirii critice.
Cu cât un elev învață mai mult, cu atât are mai multe elemente pe care le poate combina într-un mod inovator.
Tot Jobs subliniază că „majoritatea celor din industria noastră nu trăiesc experiențe diferite, deci nu prea au ce să conecteze și vin cu soluții banale. Poate părea ciudat, dar cu cât e mai mare înțelegerea experienței umane, cu atât vei ști să o servești mai bine.”
Poate acum, mai mult ca oricând, pe măsură ce inteligența artificială se dezvoltă, avem nevoie de persoane cu cunoștințe din diverse domenii, capabile să le combine creativ pentru a ști ce să ceară sistemelor de inteligență artificială.
Chiar dacă anumite aspecte ale sistemului educațional sunt problematice, elevii au ocazia de a învăța din ele și de a le folosi într-un mod creativ și inovator.
Când elevul este pregătit apare și profesorul!
În concluzie, discursul șefei de promoție din Ineu aduce în prim plan probleme reale ale sistemului educațional românesc, dar nu trebuie să uităm că realitatea este mult mai nuanțată. Există profesori dedicați, oportunități de dezvoltare și o multitudine de experiențe care pot contribui la formarea creativității și gândirii critice.
A se vedea si inspiratia: Când este momentul potrivit să renunți la școală?